.:
Čím měříme své výkony?
:. |
Jak
jsem před časem slíbil,nyní se chci věnovat popisu
cyklocomputeru,který používám. |
Začínal jsem před
lety s typem Echo J7 (7 základních funkcí) a naprostá
spokojenost.I v podmínkách,kdy v důsledku deště selhávaly mobily
v igelitových taškách,různá cyklistická světla a ostatní
cyklocomputery,stále ukazoval spolehlivě.Dle návodu měl po roce
začít signalizovat slabou baterii,když k tomu nedošlo ani po
pěti letech,otevřel jsem ho a baterii změřil – byla stále dobrá!Celkem
najezdil asi 40 000 km.
Na naléhání okolí
(že již nejsem IN) jsem si asi před rokem pořídil model
Ciclosport CM434 - bezdrátový s výškoměrem,za 2690 Kč přes
Internet od
www.pells.cz.

S obchodem jsem příliš spokojen nebyl,dodávka trvala asi 1
měsíc,na internetu uváděná telefonní čísla většinou nefungovala
a vzápětí po dodání byl zdražen 2990 Kč.Problémy nastaly již
druhý den používání – cesta,která měla měřit 5 km dle nového
cyklocomputeru měřila asi 15 km.Jako příčina se ukázal špatný
kontakt u baterie.To šlo naštěstí snadno opravit.Je na čase
trochu celé zařízení popsat |
Celkem se jedná o
tři části:
-
bezdrátový
vysílač na vidlici s baterií 12V,
-
přijímací
jednotka na řidítka s knoflíkovou baterií 3V
-
vlastní
cyklocomputer s další baterií 3V,zasunuje se do přijímače na
řídítkách
|
V balení je kromě těchto částí dále několik gumových kroužků
k přichycení na řídítka,příchytky na vidlici,originální
cizojazyčný návod a český překlad.Slibované parametry si plní –
ve 13 skupinách celkem měří a počítá 34 hodnot.S detaily bych
odkázal na originální návod ,k dispozici zde (
www.ciclosport.de popř.
www.pells.cz ),bohužel návod (i originální verze) je
v několika oblastech dost zmatečný). |
Tři čtvrtě roku
sloužil dobře,ani v dešti neselhal,pak se mi ale zaseklo jedno
tlačítko a nepodařilo se ho odblokovat.Zachoval jsem se jako
odvážná školačka a celý přístroj rozebral – viz obrázek.

Celé
pouzdro je slepeno ze dvou částí a lze je např.nožem v obvodové
štěrbině rozpáčit.(Samozřejmě na vlastní nebezpečí!)Uvnitř je
plošný spoj s displejem.Pružení tlačítek zabezpečují malé
plechové destičky,které se asi při silném stisku „unaví“ a zde
bych viděl konstrukční chybu.Destičku jsem napružil a pouzdro
slepil lepidlem Chemopren a přístroj sloužil asi čtvrt roku bez
problémů.Pak se opět objevily problémy – přístroj se někdy
samovolně vypínal.Měl jsem podezření na špatně slepené pouzdro –
o slepený spoj se opírají zespodu kontakty s přijímací jednotkou
a rozevírají lepený spoj,a tak jsem opět celý přístroj
rozebral,že ho slepím lépe.A použil jsem vteřinové lepidlo na
plast – a to jsem neměl dělat!Lepidlo zatuhlo dříve,než se mi
podařilo pouzdro pořádně domáčknout a navíc zateklo do
ovládacích tlačítek.A to už se mi opravit nepovedlo.To byl
tedy konec cyklocomputeru CM434.
|
Nenechaje se
odradit,pořídil jsem si vylepšený model CM436M za 4690 Kč
od
www.velotrade.cz .

Balení obsahuje
vedle výše zmiňovaných součástí ještě USB adaptér a CD se
softwarem.

Přístroj mimo
funkcí přístroje CM434 ještě obsahuje paměť na celkem 64 hod.
záznamu v 20 sekundových krocích.Jinak se chová a vypadá stejně
jako model CM434.

Ačkoliv ho zatím
používám pouze asi 2 měsíce,jsem s ním spokojen.Své funkce si
plní,tlačítka fungují a i přiložený sw funguje celkem rozumně.Na
CD jsou celkem 3 adresáře.Jednak jsou zde ovladače k připojení
adaptéru (v počítači se objeví jako další seriový port),potom
jednoduchý sw na načítání a zpracování dat HACtronic (je volně
ke stažení také na stránkách výrobce) a sofistikovanější nástroj
CicloTour.Příklady zpracovaných údajů z jízd viz např. u kolegy
na
www.pafouk.net , popř.leckde jinde na Internetu (i u nás na
Dokola >>>).
|
Klady:
-
cena
srovnatelná s podobnými přístroji na trhu (a není jich
mnoho)
-
skutečně
miniaturní a kompaktní provedení
-
velké množství
funkcí
-
přesnost,alespoň v našich podmínkách (pokud ho vynesu o 1
patro výše,skutečně ukáže zvýšení o 3m)
|
Zápory:
-
možná se mu
také zasekne tlačítko a tím mě pěkně na**re
-
velké množství
funkcí se ovládá pouze dvěma tlačítky a to je někdy dost
nepřehledné (např.pro přenos dat do počítače je třeba snad
dvaceti zmačknutí tlačítek)
-
dodaný sw mi
někdy připadá trochu zmatečný
-
návod je
zmatečný určitě – naštěstí na vše lze přijít metodou pokusu
a omylu
|
A perlička
na závěr:
Po asi
měsíci používání jsem najednou zjistil,že cesta,která měla měřit
10 km měří dle cyklocomputeru asi 30 km a dokonce,i když stojím
na červené,ukazuje rychlost 35 km/hod.Aha,zase špatně sedí
baterie,to znám,řekl jsem si.Bohužel tím to nebylo.Tak jsem ho
proklel,ale příčina byla prozaická.Přední blikačka Smart,kterou
používám a mám na řídítkách vedle cyclocomputeru,při zapnutí
způsobuje rušení přijímače.Naštěstí stačilo přesunutí na druhou
stranu řídítek – problém jsem objevil popsaný v diskuzním foru
na
www.nakole.cz (naše konkurence
J
!) kde si dokonce někdo dal práci se změřením rušivé
vzdálenosti – je to 12 cm.
Inu,za chvíli asi
bude i na kole (podobně jako v letadle) zakázáno používání
mobilů a elektronických hraček a řada nevysvětlitelných
cyklistických havárií bude dodatečně vysvětlena
elektromagnetickým rušením cyklistických přístrojů.
|
|
nahoru | |
|
|
© 2004
Dokola.cz |
|