| Fotky | Naše cesty | Odkazy | Fritz | Dokola |

aktualizace: 20.11.2004


.: Čím měříme své výkony? :.

 Jak jsem před časem slíbil,nyní se chci věnovat popisu cyklocomputeru,který používám.

Začínal jsem před lety s typem Echo J7 (7 základních funkcí) a naprostá spokojenost.I v podmínkách,kdy v důsledku deště selhávaly mobily v igelitových taškách,různá cyklistická světla a ostatní cyklocomputery,stále ukazoval spolehlivě.Dle návodu měl po roce začít signalizovat slabou baterii,když k tomu nedošlo ani po pěti letech,otevřel jsem ho a baterii změřil – byla stále dobrá!Celkem najezdil asi 40 000 km.

Na naléhání okolí (že již nejsem IN) jsem si asi před rokem pořídil model Ciclosport CM434 - bezdrátový s výškoměrem,za 2690 Kč přes Internet od www.pells.cz.

S obchodem jsem příliš spokojen nebyl,dodávka trvala asi 1 měsíc,na internetu uváděná telefonní čísla většinou nefungovala a vzápětí po dodání byl zdražen 2990 Kč.Problémy nastaly již druhý den používání – cesta,která měla měřit 5 km dle nového cyklocomputeru měřila asi 15 km.Jako příčina se ukázal špatný kontakt u baterie.To šlo naštěstí snadno opravit.Je na čase trochu celé zařízení popsat

Celkem se jedná o tři části:

  • bezdrátový vysílač na vidlici s baterií 12V,

  • přijímací jednotka na řidítka s knoflíkovou baterií 3V

  • vlastní cyklocomputer s další baterií 3V,zasunuje se do přijímače na řídítkách

V balení je kromě těchto částí dále několik gumových kroužků k přichycení na řídítka,příchytky na vidlici,originální cizojazyčný návod a český překlad.Slibované parametry si plní – ve 13 skupinách celkem měří a počítá 34 hodnot.S detaily bych odkázal na originální návod ,k dispozici zde ( www.ciclosport.de popř. www.pells.cz ),bohužel návod (i originální verze) je v několika oblastech dost zmatečný).

Tři čtvrtě roku sloužil dobře,ani v dešti neselhal,pak se mi ale zaseklo jedno tlačítko a nepodařilo se ho odblokovat.Zachoval jsem se jako odvážná školačka a celý přístroj rozebral – viz obrázek.

 

Celé pouzdro je slepeno ze dvou částí a lze je např.nožem v obvodové štěrbině rozpáčit.(Samozřejmě na vlastní nebezpečí!)Uvnitř je plošný spoj s displejem.Pružení tlačítek zabezpečují malé plechové destičky,které se asi při silném stisku „unaví“ a zde bych viděl konstrukční chybu.Destičku jsem napružil a pouzdro slepil lepidlem Chemopren a přístroj sloužil asi čtvrt roku bez problémů.Pak se opět objevily problémy – přístroj se někdy samovolně vypínal.Měl jsem podezření na špatně slepené pouzdro – o slepený spoj se opírají zespodu kontakty s přijímací jednotkou a rozevírají lepený spoj,a tak jsem opět celý přístroj rozebral,že ho slepím lépe.A použil jsem vteřinové lepidlo na plast – a to jsem neměl dělat!Lepidlo zatuhlo dříve,než se mi podařilo pouzdro pořádně domáčknout a navíc zateklo do ovládacích tlačítek.A to už se mi opravit nepovedlo.To byl tedy konec cyklocomputeru CM434.

 

Nenechaje se odradit,pořídil jsem si vylepšený model CM436M za 4690 Kč od www.velotrade.cz .

 

Balení obsahuje vedle výše zmiňovaných součástí ještě USB adaptér a CD se softwarem.

 

Přístroj mimo funkcí přístroje CM434 ještě obsahuje paměť na celkem 64 hod. záznamu v 20 sekundových krocích.Jinak se chová a vypadá stejně jako model CM434.

 

 

Ačkoliv ho zatím používám pouze asi 2 měsíce,jsem s ním spokojen.Své funkce si plní,tlačítka fungují a i přiložený sw funguje celkem rozumně.Na CD jsou celkem 3 adresáře.Jednak jsou zde ovladače k připojení adaptéru (v počítači se objeví jako další seriový port),potom jednoduchý sw na načítání a zpracování dat HACtronic (je volně ke stažení také na stránkách výrobce) a sofistikovanější nástroj CicloTour.Příklady zpracovaných údajů z jízd viz např. u kolegy na www.pafouk.net , popř.leckde jinde na Internetu (i u nás na Dokola >>>).

 

Klady:

  • cena srovnatelná s podobnými přístroji na trhu (a není jich mnoho)

  • skutečně miniaturní a kompaktní provedení

  • velké množství funkcí

  • přesnost,alespoň v našich podmínkách (pokud ho vynesu o 1 patro výše,skutečně ukáže zvýšení o 3m)

Zápory:

  • možná se mu také zasekne tlačítko a tím mě pěkně na**re

  • velké množství funkcí se ovládá pouze dvěma tlačítky a to je někdy dost nepřehledné (např.pro přenos dat do počítače je třeba snad dvaceti zmačknutí tlačítek)

  • dodaný sw mi někdy připadá trochu zmatečný

  • návod je zmatečný určitě – naštěstí na vše lze přijít metodou pokusu a omylu

A perlička na závěr:

Po asi měsíci používání jsem najednou zjistil,že cesta,která měla měřit 10 km měří dle cyklocomputeru asi 30 km a dokonce,i když stojím na červené,ukazuje rychlost 35 km/hod.Aha,zase špatně sedí baterie,to znám,řekl jsem si.Bohužel tím to nebylo.Tak jsem ho proklel,ale příčina byla prozaická.Přední blikačka Smart,kterou používám a mám na řídítkách vedle cyclocomputeru,při zapnutí způsobuje rušení přijímače.Naštěstí stačilo přesunutí na druhou stranu řídítek – problém jsem objevil popsaný v diskuzním foru na www.nakole.cz (naše konkurence J !) kde si dokonce někdo dal práci se změřením rušivé vzdálenosti – je to 12 cm.

Inu,za chvíli asi bude i na kole (podobně jako v letadle) zakázáno používání mobilů a elektronických hraček a řada nevysvětlitelných cyklistických havárií bude dodatečně vysvětlena elektromagnetickým rušením cyklistických přístrojů.

 
| nahoru |
 
© 2004 Dokola.cz