Něco historie:
Jezdím na kole
značky Olpran asi 14 let starém.Značka Olpran,která dnes
rezignovala na výrobu kvalitních kol a zásobuje supermarkety,v
počátcích vyráběla (montovala) poměrně kvalitní kola.Navíc před
oněmi 14-ti lety představa o horském kole byla poněkud jiná než
dnes (lepší x horší - námět na diskusi).Kolo tehdy stálo cca
9000 Kčs (ano ano,opravdu Kčs) a výběr byl poměrně snadný –
z těch asi tří typů,které byly tehdy na prodej.Bylo vybaveno
sadou Shimano Altus C10.
Své volby dodnes
nelituji.Kolo je „klasické“ konstrukce,neodpružené,rovná horní
rámová trubka,lanka vedená spodem a páčkové řazení.

Popis kola:
Moje kolo má
najeto asi 44 000 km a samozřejmě řada věcí je již
vyměňovaná.Jezdím denně do práce po Praze + občas nějaká
víkendovka a dovolená,většinou po dobrých cestách.Původní je
následující:rám,řídítka,vidlice,ložiska řízení,přesmykač,páčky
řazení,sedlová trubka,brzdy(typu cantilever).

Ostatní je již
vyměňováno – jednak se jedná o „spotřební“ součásti
(řetěz,lanka,brzdové špalíky),jednak o součásti se standardní
životností (ráfky,středy,sedmikolečko,trojtác,sedlo apod.).
Detailně:
Přední kolo mám
druhé – první vydrželo asi 20 000 km.Teď mám střed Shimano
Paralax HB-MC12 (gumové těsnění),dvojitý ráfek a jsem spokojen.
Zadní kolo mám již
třetí.Střed je Shimano Paralax FM-MC18,ořech je pro osmikolečko
(pro sedmikolečko se již nedal sehnat) s podložkou,vyrobenou ze
starého sedmikolečka.Opět dojitý ráfek.Na tom je nasazeno
sedmikolečko – úplně mi stačí,má vyšší životnost než 8-9 kolečka
a moje řadicí páčky stejně více neumí..A plášť mám stejný ve
předu i vzadu – původně Rubena,dnes přesně stejný Kenda 26x1,95
(dražší a méně kvalitní jak už to tak bývá).
Sedmikolečko mám
již asi čtvrté,vydrží většinou tak 3 roky,pak už na něm nový
řetěz příliš přeskakuje.
Přehazovačku jsem
po původní AltusC10 nahradil jiným kusem AltusC10 (náhodně jsem
kdysi sehnal za 390 Kč),potom jsem pokračoval různým
kombinováním součástí těchto dvou kusů.Následovala krátká
epizoda s přehazovačkou Acera – zcela se rozviklala po jedné
sezóně.Nyní mám Alivio – vypadá celkem slušně,zatím drží,ale
také stála asi 1000 Kč.

Původní
nezapouzdřená osa převodníku vydržela asi 2 roky,od té doby
používám zapouzdřené osy,jejich životnost bývá odhadem také tak
2 roky.
Trojtác by vydržel
možná déle – bohužel mi asi po 6-ti letech praskl prostřední
talíř.Funkčně se sice nic nedělo,přesto jsem spíše preventivně
sehnal nový.Bohužel pro můj rozsah 48-38-28 zubů se opět dají
sehnat pouze „supermarketové“ modely,ale přesto se mi jeho
vzhled podařilo vylepšit odstraněním všech plastových částí a
navíc se tak dá lépe čistit a zatím vydržel.

Pedály mám také
obyčejné – železné nebo hliníkové,s odrazkami.Moc nevydrží.ale
také celkem moc nestojí a tak je lze měnit tak jednou za dva
roky.Odrazky většinou rychle opadají,proto je hned na novém
pedálu provrtám a přišroubuji.

Sedlo mám asi
třetí – standardní značky Author a jsem spokojen.Všechna sedla
odešla na prasknutí vnitřní plastové konstrukce – inu moje sedlo
má co vozit.

Brzdové páčky
odešly asi po 10-ti letech na prasknutí vratné pružiny,myslím,že
již měly nárok.Tak mám hliníkové Shimano – na tomto dílu snad
není co zkazit.
Dodatečné
doplňky:
Časem jsem si
dokoupil ještě další užitečné díly.Zadní blikačka (standardní
SMART s LED diodami na dvě mikrotužkové baterie)(a ještě jednu
na batohu),totéž v bílém dopředu a ještě přední světlo (Author 3
x bílá LED,4 x tužková baterie) – a s tím se dá celkem jezdit i
v zimě v noci a baterie vdrží deítky hodin.

Dále rámová brašna
Author – ta největší (vejde se vše potřebné) a košík na láhev.

Blatníky mám
klasické naklapávací na horské kolo – moc toho nezachytí,ale
jdou rychle sundat,vyčistit a jsou lepší než nic.“Výkony“
zachycuje cyklocomputer,v současnosti Ciclosport CM436M
(zaslouží si samostatný článek).Pro větší náklad mám zadní nosič
z trubkové oceli a 2 brašny (použitelné i jednotlivě).
Spotřební
materiál:
Jak jsem se již
zmínil,jezdím na pláštích 26 x 1,95,s hrubým vzorkem (lépe z něj
opadává bahno a v dešti méně ohazuje) uprostřed s nepřerušovaným
pásem (méně drnčí po asfaltu).Bohužel původně tento typ vyráběl
český výrobce Rubena,nyní identické pláště vyrábí Kenda a na
kvalitě je to znát.Zatímco původní pláště odešly v důsledku
přirozeného ojetí vzorku,nové většinou končí na rozpárání se
boku.

Na lancích není co
zkazit,za celou dobu jsem měnil jen asi 3.Brzdové špalíky
používám nejlevnější („dodavatelem“ je Máj,dnes tuším Tesco?),měním
jednou ročně ,nebo i častěji podle potřeby.Vzhledem k tomu,že
pár stojí asi 25 Kč zde nemá rozhodně cenu šetřit,a nejen že
nové „měkké“ špalíky lépe brzdí,ale navíc i méně odírají
ráfek.Rozhodně je dobré je často čistit,osvědčuje se mi jemný
drátěný kartáček,původně určený na semišové boty.Duše jsem nikdy
detailně nezkoumal,do ráfků jde naštěstí cyklo- i
auto-ventilek.Řetěz mám Shimano HG70,jedná z mála věcí,která je
i dnes „Made in Japan“,spotřebuji tak 2 ročně.Čistím ve vaničce
na čištění řetězu.
Co vozím sebou
v brašně?:
I o toto sladké
tajemství se s vámi podělím.Malá pumpička duopíst s univerzální
hlavicí,náhradní duše,lepení v krabičce a univerzální
cyklistické nářadí „všechno v jednom“(obsahuje i otvírák na
pivo!).Propisku a tužku.A také vozím turistickou mapu okolí
Prahy – zvláště se osvědčila letos v Řecku!?!
Můj názor:
Bohužel jako mnoho
jiných věcí i zde platí,že nové dražší věci bývají zhusta horší
než staré.Výrobci se snaží odlišit od ostatních,takže vymýšlejí
různé novinky,nekompatibilní se staršími.Řada těchto novinek po
několika letech mizí v propadlišti dějin (viz bezdušové
pláště,kolo 29 palců a myslím,že tam směřuje i otočné řazení) a
způsobuje pouze skřípání zubů při snaze udržovat a opravovat
nějaké starší kolo.Postupně jsem nahradil všechny šrouby
provedením „imbus“,takže pomocí cestovního nářadí lze opravit
prakticky všechno.

Tomáš,v Praze
26.10.2004 pro dokola.cz |