 |
.:
Řecko on-line
:. |
.: najdi si den: |
5.9. | 6.9. |
7.9. | 8.9. |
9.9. | 10.9. |
11.9. | 12.9. |
13.9. | 14.9.
| 15.9. | 16.9.
| 17.9. | 18.9.
| 19.9. | 20.9.
| |
|
|
.: 4.9.2004 - Odjezd Praha Pankrác |
Je 15:13 a
přicházíme na místo odjezdu. Je stále stejné. Pod Motokovem. Již
z dáli vidím výzbroj a kolo Tomášovo. Svoji úsporností bagáž a
svoji čistotou a technickým stavem kolo ční nad ostatními.

Na zdar výpravy si zavdáváme z
cestovních whiskey skleniček od Míli a předávám dokola.balíček
poslední záchrany. Fanynky šílí!

15:28 - autobus směr Řecko
teprve přijíždí. Je to Karosa vyvedená v uměleckém ztvárnění a
snad to ujede. Standardní vybavení - klimatizace, lednice, vlek
na kola, na oknech potrhané nalepovací fólie.
Tomáš se Za hlasitého
povzbuzování jeho fanynek, které se sešli v hojném počtu, začíná
se Tomáš naloďovat do autobusu. Nejprve na palubu brašny, batoh, karymatka, spacák a pak hned kolo na vlek. Jest umístěno v horní
polici.
Osádku autobusu tvoří pouze
jeden řidič a dva průvodci. Autobus pochází z TJ lokomotiva
Nymburk. (dobrej oddíl) Zasedací pořádek hovoří jasně - sedadlo
36 vedle Hrdličky Františka. Je plno.

16:00 - čas odjezdu. Bohužel
- nic. Autobus do Toskánska má problémy s docházkou. Pak se
přeci jen všichni sešli a tak vyráží. Je 16:10.
16:17 - Karosa startuje a
vydává se na cestu. Bohužel v tu chvíli přesně do jízdní dráhy
vjíždí Renault Laguna ze kterého velice líně vystupuje nějaká blbka a se svojí dcerečkou vyndávají bagáž. S touto pihou na
odjezdu rozháním dav fanynek a odkazuji je na stránky dokola.cz
 |
Autobus má
namířeno nejprve do Jihlavy a Brna, kde se nalodí poslední
cestovatelé. Pak už honem 70 km/h ku Středozemnímu moři.

 |
20:47 - "Poslední pozdrav z
Čech, někde u hranic. Řidič je skutečně jen jeden a když tankuje
potřebuje brýle jogurtovky. Zdravím dokola. Tomáš". Drž se
chlapče. Musí to být nervy a ještě ke všemu vedle Hrdličky. |
.: 5.9.2004
Benátky a trajekt |
Cesta probíhá
klasicky. V noci se skoro nastaví. Večer film, vyčurat a spát.
Nad ránem dojezd do Benátek. Cesta dostává překvapivý vývoj. Je
volné dopoledne. |
12:36 - "Dnes volné dopoledne v
Benátkách. Teď se naloďujem, zítra v poledne bychom měli být v
Řecku. Je vedro! Tomáš" |
Jeď, chlapče jeď! Tedy vlastně
pluj. Až se ta bárka začne potápět tak plavej! |
. : Benátky aneb co
říká Diderot ....... |
italsky Venezia je město v severní
Itálii u Jaderského moře. Má 300 tis. obyvatel a většinu z nich
Tomáš vůbec neviděl. Byli z města pryč, na venkově. Město
samotné je historicky a kulturně jedno z nejdůležitějších
evropských měst s velkým množstvím architektonických památek a
uměleckých sbírek, které Tomáš taky neviděl a svoji důležitou
roli danou zeměpisnou polohou hrálo již od starověku.
Historické jádro leží v benátské
laguně na 118 ostrovech, které jsou propojeny asi 100
kanálů, přes něž se klene asi 400 převážně kamenných mostů.
Ostrovy byly osídleny od roku 452 bandou Keltů, kteří sem utekli
před Huny. (Není to stále dokola? Jedni honí druhé a ti utíkají.
Jen dneska už nejni kam. A tak se schovám do školy a všechny tam
pozabíjím .....(Beslan 2004)
Současné Benátky jsou živy
především z turistického ruchu což ostře kontrastuje s
rozvinutým průmyslem ve čtvrtích Mestre a Marghera na pevnině.
Odtud je z průmyslových podniků vypouštěno do laguny miliony tun
odpadu a ten způsobuje rozpad pilířů na nichž stojí historické
budovy a také přemnožení řas. Kdo můžete rychle do Benátek. Za
chvíli nebudou. |
|
nahoru | |
|
.: 6.9.2004 Stále
transportní den |
Loď se dokodrcala do přístavu až k
polednímu. Podrobnosti nejsou dosud známy. Ještě celé odpoledne
probíhal transport do prvního místa nocování Ioanina.
Počasí je teplé, avšak větrné a díky jižní poloze se velice brzo
stmívá.
19:21 -
"Zdravím sponzory. Nocujeme v Ioanina. Teplo, ale vichr. v
8 je už tma jako v ranci. Zítra vyrážíme na kolo. Tomáš"
Ano zprávy jsou kusé. Nicméně v
těchto drsných podmínkách se není čemu divit. V 8 hodin tma!
Hrůza. |
.: 7.9.2004
První cyklotrasa |
Podmínky jsou opravdu náročné.
Nejen počasí i první chyby organizátorů zájezdu se podepisují na
tvrdých podmínkách, které jsou znát na všech účastnících
výpravy. Ne tak na Tomášovi. Svoji klidnou a technicky vyspělou
jízdou si získává své první příznivce a my předpokládáme, že do
tří dnů přebere vedení výpravy. Uvidíme.... Řecko je členitá
krajina a pokud se ke kopcům přidává ještě vítr a podpora
autobusu je nemožná, došlo pravděpodobně i k prvním cyklistickým
ztrátám. Zatím nemáme bližší informace. Možná proto ten zkrat
dosavadních velitelů. (Kdo způsobil, že i sám náčelník vydával
zvrácené rozkazy?)
17:25
- Tomáš se ozývá z cíle dojezdu. "Dnes 58 Km a
1165m celkové převýšení.Dnes organizační zkrat. Táboříme na
místě kde není voda ani záchod a zítra nás čeká prý nejtěžší
etapa. Objezd pohoří Timli. T." |
|
nahoru | |
|
.: 8.9.2004
Pohoří Timfy |
Nejnáročnější etapa celé výpravy
téměř s 1600 výškovými metry a večer opět bez záchodu. Tomu
říkám galeje. Navíc podle zpráv je zcela funkční pouze jeden
vedoucí.Tomášovo převzetí vedení celé výpravy je podle našeho
názoru na spadnutí. Avšak lépe je ještě vyčkat až sám nebude tak
unaven. Pohoří Timfy jsou celkem pohodové kopečky.Jen to vedro
je nesnesitelné.
18:51
- "Tak dnes jsme objeli zbytek pohoří Timfy.81 Km a 1588
výškových metrů.Jsem grogy.Taboříme opět bez záchodu, ale v
lese. Jeden průvodec se snaží, druhý je flegmatik.Tom"
|
.: 9.9.2004
Den přesunu |
15:30
- "Tak dnes bez kola, ale bylo možnost odpočinkové etapy 1600
výškových metrů. Trek roklí asi 6 km.Odpoledne přesun autobusem
do oblasti Meteora. Dorazíme až za tmy."
Tak nevím, zda Tomáš jel ten
výšvih nebo nejel. Zdá se, že nikoli. Zcela rozumně se věnoval
odpočinku a údržbě stroje. Autobus není bohužel vybaven
připojením internetovým - tedy ke zdrojům informací a proto si
Tomáš nemůže přečíst o oblasti
Meteora
>>>. Alespoň bude pěkně překvapený. |
|
nahoru | |
|
.: 10.9.2004 Kláštery Meteora |
17:54 - "Tak dnes odpočinkově
poznávací po klášterech Meteora. Jen 21 Km a 530 m
převýšení.Ráno už bylo 16 stupňů.Zítra vstáváme ve 4 ráno!
Jedeme na Thermopyly a Delefi."
No nejen jízdou na kole
jest člověk živ. Meteora stojí opravdu za to. 16°C není vůbec
špatná teplota, v Čechách bychom ji v těchto dnech docela brali.
Vstávat ve 4 ráno i když po odpočinkovém dnu - Tome, žádej
slevu!! To určitě neprojde. Ona je to prostě aktivní dovolená.
Zpráva přišla z náhradního zařízení. Znamená to, že původní
výbava vzala za své? Pokusíme se to zjistit....... Jo a Delefi
je Delfy. |
.: 11.9.2004
Thermopyly a Delfy |
. : opět Diderot ....... |
Thermopyly je soutěska, která
hrála důležitou strategickou úlohu pro dopravu ze severního do
středního Řecka. Dneska už nikoho neděsí a taky moc neoslňuje.
Takových máme u nás doma bezpočet. Oproti tomu město Delfy, to
je jiná káva. Nachází se na úpatí Parnássu. Ve městě jsou četné
archeologické a architektonické (to je to co dosud nespadlo?)
památky. Proč zrovna zde? Neb se zde nachází posvátný okrsek
Apollónův i s jeho chrámem (tedy dnes jen zbytky) kde věštila
známá firma Pýthia. A podle ní se řídili místní kněží. No a lidé
to nebrali na lehkou váhu a chtěli si získat přízeň Apollóna,
Pýthie a pohunků kněžích a tak jsem plynuly velké prostředky na
stavbu budov, paláců a soch.
18:05 -
"66 km a 1170 m převýšení. Thermopyly nic moc. Delfy ušly. Ke
konci 50 Km sjezd k moři. Kemp u moře. Zítra se vstává v 5! a
bude pěší den v Aténách. To je ode mne vše. T."
Tuto zprávu je vhodné podrobněji
prozkoumat z psychologického hlediska. První mě zaujalo, že
etapa měřila 66 Km a ke konci - tedy těch posledních 50 - se
jelo z kopce. Jednak to musel být zážiteček a jednak je to
trochu dlouhý závěr. To přičítám tomu brzkému vstávání. Dalším
důvodem k mírnému znepokojení je věta:"To
je ode mne vše. T.". Vypadá to jako by se Tomáš již neměl
ozvat. Důvodem může být převzetí velení výpravy - to pak není na
nic čas. Nebo technické potíže s přenosovým zařízením nebo to
prostě znamená, že se ozve zase zítra z letos olympijských
Atén.
V 50 kilometrovém sjezdu se opět
ukázali zkušenosti Tomášovy z takových etap. Naprosto bravurní
jízdou bez technických chyb a zaváhání se dostal mezi prvními k
moři, kde proběhlo i nějaké to koupání. To jistěže již bez kol.
Ta po osvěžení dostala jen velice lehkou údržbu a do hajan. |
|
nahoru | |
|
.: 12.9.2004
Atény |
17:15
- "Dnes celý den pěšmo v Aténách - Akropole a tak. Hic, ale
foukalo. Teď jedeme na kemp někam ke Korintu. Po jakési okresce,
souběžně s dálnicí, takže ušetříme a asi shoří spojka. Vůbec se
v motoru pořád něco pálí, ale řidič je v klidu a piva je zatím
dost. Tomáš" |
.: 13.9.2004
Mis Ireon, Korint a Akrokorint |
16:45
- "Dnes odpočinková etapa. 50 Km a 500 výškových metrů.. Ale
už je tady docela teplíčko - okolo 30°C. Trasa - mys Ireon,
Korint, Akrokorint.Teď jedem autobusem do kempu. Tom."
O Aténách platí podle mě podobně
jako o Benátkách, že za chvíli nebudou. Místo ve vodě utonou ve
smogu a odpadcích. I když možná se to trochu zlepšilo po letošní
olympiádě. Musíme si počkat na přímé Tomášovy zážitky.
Korint nebo také Korinthos je
město založené už v 9. století př. n.l. Jistě má bohatou
historii a jak už tak bývá je plná ničení zmaru, které se
střídají s lepšími časy. Město bylo mnohokrát zničeno lidskou
rukou (hlavně Římany - ty ho zase ale postavili) a také matkou
přírodou - zemětřesením. V těch šťastnějších obdobích se
především stavěly budovy a paláce - Apollónův chrám, Asklépiova
svatyně, baziliky, divadlo, ...... v neposlední řadě návštěvy
významných osobností. Naposledy myslím dnes - Tomáš. Velká
většina ze 24 tis. obyvatel mu nevěnovala pozornost. Tomáš si
jich poměrně rozumně také nevšímal, protože svoji pozornost
věnoval především Korintskému průplavu. Spojuje Jónské a Krétské
moře. Jeho délka je 6343 metrů, šířka na hladině 23 metrů a
hloubka 8 metrů. Zářez v krajině má až 60 metrů hluboký a je
splavný pro lodě do 10000 BRT. (10 tis. bártů?? to ne!) To jsou
už asi pěkně velké bárky. Nádherné dílko vzniklo v letech 1881 -
1893. .: tolik Diderot ..... |
|
nahoru | |
|
.: 14.9.2004
Vnitrozemí Peloponesu |
17:33
- "Dnes 75 Km vnitrozemím Peloponesu. Autobus nás vyvezl 1000
m n.m. a přežil to. Tak to byl hodně sjezd. Už je tu pěkný hic.
Zítra přesun do dalšího kempu částečně na kole s podporou
autobusu. Z Řecka zdraví Tomáš."
Ještě že napsal kde je to bychom
nevěděli ...... Jinak pěkný cyklistický počinek. Těch 1000 by
nahoru bylo ještě hodnotnějších. By se to asi nedalo stihnout.
Výpravě už se to překulilo do druhé poloviny. Jo jo - letí to. |
.: 15.9.2004
Vnitrozemí Peloponesu II |
17:38
- "Návštěva krápníkových jeskyň a pak 55 km
vnitrozemím Peloponesu. Část po šotolině. 30°C vedro. Docela
záhul. Kemp je v horách 1100 m.n.m. Už začíná být frišno. Bude
kosa. T." |
|
nahoru | |
|
.: 16.9.2004
Vnitrozemí Peloponesu III |
18:42 - "Dnes pohodových
55 km. V noci bylo 11° a přes den určitě 30. V autobusu začíná
svítit červená kontrolka. Bohužel řidič neví od čeho je, tak
uvidíme. Zdravím Tomáš."
Konečně pohoda! Jen zase ta
technika. Mě by červená kontrolka opravdu znepokojovala.
Obdivuji Tomáše v jeho výdrži se stále hlásit a zkoušet znovu a
znovu spojení. Nám se ho totiž za celou dobu nepodařilo
kontaktovat ani jednou. Nemluvě o zvukovém a obrazovém spojení.
Jako podporující sponzor budeme podrobně situaci ohledně
technického zabezpečení důkladně rozebírat a pro příští výpravy
z toho vyvodíme důsledky! |
.: 17.9.2004
K moři |
19:35 - "Dnes
oddechových 53 km. Sjezd k moři a poslední kemp - u moře. Plno
netopýrů a hic.Červená kontrolka zhasla. Zítra návštěva Olympie
a pak trajekt domů. Zdraví Tomáš."
Zase pohoda? Neuvěřitelné. Asi už
jsou všichni unavení. To je ta pravá chvíle začít si vychutnávat
svoji převahu - morální a fyzickou - nad ostatními a užívat a
zúročovat svoje nahromaděné zkušenosti. Vždyť Tomáš už objel
Zeměkouli po rovníku! (tedy obrazně). Nejvyšší čas založit klub?
Co se týče zhasnuté červené
kontrolky, není to náhodou tak, že řidič ji vypnul, protože ho
rušila? Držíme palce ..... |
|
nahoru | |
|
.: 18.9.2004
Olympie |
20:10 - "Dnes již žádné kolo. Dopoledne návštěva
Olympie autobusem. Odpoledne koupání a balení. Teď čekáme v Patrasu na trajekt. Odplouvá o půlnoci. Tomáš."
Jaké pak
balení? Všechno vybavení Tomáš v souladu se sponzorskou smlouvou
(a s Danou) zahazuje. Navíc ve "všední" teda cestovní den se
balilo pár minut. Dnes to spíš bylo o válení se u moře. Navíc
takový zkušený "mořský vlk " má sbaleno raz-dva. (toto není
reklama na internetového providera).
.: co Diderot? Nemlčí!! - Olympia je nakladatelství v Praze
založené v roce 1954 jako Státní tělovýchovné nakladatelství,
pak ještě jeden dlouhý název a konečně v roce 1968 Olympia. Tam Tomáš
určitě nebyl. On viděl mykénské od 9. stol př.n.l. kultovní
středisko jež bylo od 8. stol. př.n.l. dějištěm Olympijských her
zasvěcených Diovi. Tomáš mohl vidět již tradičně zbytky
všemožných chrámů zasvěcených právě Diovi nebo nespočet
dochovaných soch, jména i popis jsou zbytečné. Tomáš jistě
rozvil stánek Dokola.cz a šířil naši slávu na hlavním náměstí,
aby ušetřený čas místo zbytečného balení věcí využil následně k
ponoření se do vln moře.
(zde bledá
závist...) |
.: 19.9.2004
Cesta domů |
18:20
- "Poslední zpráva z cest na moři kdesi u Chorvatska. Počasí
dobré, moře klidné. Návrat zítra pozdě večer. Tomáš."
Ó, kolik lodních deníků takhle
znělo, aby je o pár století později našli potápěči uprostřed
potopeného vraku?! V dnešní moderní době nepřipadá v úvahu!
Zítra (20.9.) přistanou za kuropění na břehu a autobusem Karosa
s vypnutou červenou kontrolkou se dopraví do cílového přístavu -
Prahy. Plni zážitků. Někdo zpruzen, jiný nadšen. Někdo vesel,
jiný smuten. Všichni pak v pořádku a možná i zdraví
Dost patosu - škoda, ten mi jde.
Tome, gratulujeme k návratu a doufám, že tuhle on-line
stránku rozšíříme o Tvoje povídání a fotky.
Byl jsi skvělý
a za Dokola.cz Ti za to dík. |
|
.: 20.9.2004
Cíl |
Protože nesmím napsat proč se
nemůžeme zúčastnit uvítacího ceremoniálu našeho hrdiny, musím
jen slíbit, že informace o příjezdu i o celé cestě naleznete v
rozhovoru s Tomášem na domovské stránce
Dokola.cz >>>
za Dokola.cz
adam |
|
nahoru | |
|
|
© 2004
Dokola.cz |